Servicekosten

Naast de maandelijkse netto huur betaalt bijna iedere bewoner een bedrag aan servicekosten. Dit is een vergoeding voor extra diensten, zoals schoonmaak van algemene ruimten, tuinonderhoud en glasverzekering. De hoogte van de servicekosten verschilt per woning. In een flat betaalt u meer dan in een eengezinswoning. Het bedrag dat u betaalt, is een voorschotbedrag. Aan het einde van het jaar verrekenen wij de werkelijke kosten met het door u betaalde voorschot.

Veel gevraagd over Servicekosten

Ik heb de huur opgezegd. Wanneer krijg ik de afrekening van de servicekosten?

Algemeen

U krijgt geen aparte afrekening van de servicekosten. Wij beschouwen die kosten als voldaan.

Ik heb een afrekening van de servicekosten ontvangen. Waarom krijg ik die een keer per jaar?

Algemeen

Iedere maand betaalt u een voorschotbedrag voor de servicekosten. Na afloop van het betreffende jaar kunnen wij berekenen wat de kosten precies zijn geweest. Op basis van die kosten rekenen wij met u af. Betaalde u teveel? Dan krijgt u geld terug. Maar waren de gemaakte kosten hoger dan het door u betaalde voorschotbedrag? Dan betaalt u bij. Een overzicht van de kosten en de voorschotten staan op uw afrekening.

De servicekosten vindt u in uw huurovereenkomst onder leveringen en diensten.

Ik heb niet het hele jaar in mijn woning gewoond. Moet ik de servicekosten voor een heel jaar betalen?

Algemeen

Nee, de afrekenperiode ziet u op de jaarlijkse afrekening. Als de huurovereenkomst eindigt, stopt de betalingsverplichting.

Kan ik de uitbetaling van de servicekosten op mijn eigen bankrekening krijgen? De huur wordt door een instantie betaald.

Algemeen

Het geld wordt overgemaakt naar het rekeningnummer dat bij ons in het syteem staat. Dit rekeningnummer staat ook vermeld in de brief 'afrekening servicekosten'.

Wanneer ontvang ik de afrekening van de servicekosten en wanneer vindt de uitbetaling plaats?

Algemeen

U ontvangt de afrekening ieder jaar vóór 1 juli. Wilt u de precieze datum van de uitbetaling weten? Neem dan contact met ons op. 

Ik woon op de begane grond, waarom moet ik betalen voor de schoonmaak van het trappenhuis?

Algemeen

U maakt gebruik van een gemeenschappelijk ruimte in uw woongebouw. Daarom betaalt u mee aan de schoonmaakkosten.

Waarom betaal ik voor tuinonderhoud in de servicekosten?

Algemeen

Uw wooncomplex heeft een besloten tuin, die alleen toegankelijk is voor bewoners van het complex. Daarom betalen alle bewoners mee aan het tuinonderhoud. 

Ik heb een klacht over het schoonmaken van mijn wooncomplex. Waar kan ik die melden?

Algemeen

U kunt de klacht melden door een e-mail te sturen naar schoon@triada.nl. Vermeld daarin uw naam, uw adres, uw telefoonnummer en de omschrijving van de klacht.

Waarom moet ik bijbetalen bij de afrekening van de servicekosten en krijgt mijn buurman geld terug?

Algemeen

Dit kan komen doordat uw voorschotbedrag lager is dan dat van uw buurman. Hij krijgt het teveel betaalde geld terug en u moet het te weinig betaalde bedrag bijbetalen. 

Kan ik het voorschotbedrag dat ik betaal voor de servicekosten aanpassen?

Algemeen

Nee, dat is niet mogelijk. Wij beoordelen het voorschotbedrag elk jaar bij het opmaken van de afrekening. Als dat nodig is, passen wij het voorschotbedrag aan. 

Wanneer gaat de aanpassing in van het voorschotbedrag dat ik betaal voor de servicekosten?

Algemeen

De aanpassing gaat ieder jaar op 1 juli in.

Waar kan ik zien of het voorschotbedrag wordt aangepast dat ik betaal voor de servicekosten?

Algemeen

Dit staat op het overzicht van de jaarlijkse huurverhoging. 

Moet ik ook voor de lift betalen als ik er geen gebruik van maak?

Algemeen

Huurders betalen servicekosten voor de lift als deze toegang heeft tot voordeur en/of berging. Het maakt niet uit of zij de lift gebruiken of niet. 

Waar kan ik zien voor welke servicekosten ik betaal?

Algemeen

U kunt dat zien als u inlogt op deze website. Het staat ook in uw huurovereenkomst. Woont u al langer in de woning? Kijk dan in de brief over de huurverhoging. Die ontvangt u ieder jaar voor 1 mei.

Waarom betaal ik voor stroomverbruik? Ik betaal zelf ook een energieleverancier.

Algemeen

Stroomverbruik dat u via de servicekosten betaalt, is voor verbruik in de algemene/gemeenschappelijke ruimtes. Bijvoorbeeld verlichting van portiek, galerijen en bergingen en stroomverbruik van liften.

Hoe verdelen jullie de servicekosten in mijn woongebouw?

Algemeen

Voor de verdeling van de servicekosten volgen we het servicekostenbeleid van de Huurcommissie. Informatie vindt u op de website van de Huurcommissie.

Wij maken zelf ons trappenhuis schoon. Maar we willen graag dat Triada de schoonmaak gaat regelen. Kan dat?

Algemeen

Dat kan als 70 procent van alle huurders in uw woongebouw dat ook wil. Als wij de schoonmaak regelen, dan betaalt u daarvoor via de servicekosten. Zijn er genoeg voorstanders? Laat ons dat dan weten via welkom@triada.nl. Wij vragen de huurders in uw woongebouw dan per brief om akkoord te gaan met het uitbesteden van de schoonmaak, en met het betalen van de bijbehorende servicekosten. Wanneer 70 procent van de huurders toestemming geeft, dan wordt dit voor iedereen van toepassing. Ook voor huurders die NIET akkoord zijn gegaan.

Wanneer verandert het voorschotbedrag van de servicekosten?

Algemeen

Het voorschotbedrag passen wij één keer per jaar aan, per 1 juli. Het nieuwe voorschotbedrag vermelden wij in de brief over de jaarlijkse huurverhoging. Deze brief ontvangt u vóór 1 mei.

Wat zijn voorbeelden van servicekosten?

Algemeen

Voorbeelden van servicekosten zijn:

  • kosten voor elektra van algemene ruimtes
  • kosten voor de lift
  • kosten voor de schoonmaken van een trappenhuis
  • kosten voor tuinonderhoud

Moet ik betalen voor het opladen van mijn scootmobiel of elektrische fiets in een algemene ruimte?

Algemeen

Ja hiervoor zijn speciale contracten opgesteld. De opzichter kan u vertellen waar een scootmobiel geplaatst kan worden en wat de kosten zijn.

Wie betaalt de servicekosten voor leegstaande woningen in een wooncomplex?

Algemeen

De totale servicekosten worden verdeeld over alle woningen in het gebouw. De kosten van leegstaande woningen betalen wij.

Ik heb een eindafrekening gehad van stroomkosten. Ik heb problemen om deze te betalen, wat kan ik doen?

Algemeen

Bel ons op telefoonnummer 0578 - 67 66 66. Dan bespreken we met u de mogelijkheden.